Jul på Kreta

Så er det lillejuleaften, og regnet strømmer ned, det er liten storm og godt å sitte inne og skrive blogg!! Juletreet er pyntet, noen gaver på plass under det, julebåten og stjernen i kjøkkenvinduet er på plass. Michelle, den mellomste er på vei gjennom Europa for å feire jul med oss gamlingene. Det blir en stille jul i år, i fjor var Jorgos alene hjemme mens jeg var i Oslo og feiret med jentene og de små nye barnebarna og Stines mann og svigermor.
treet er pyntet,

båt og stjerne på plass på kjøkkenet,


en engel i trappen,
Minstejenta blir igjen i Oslo med hunden deres og skal kose seg med nevøene og storesøsters familie. De gleder seg alle veldig, særlig Daniel som er 4 og husker julen ifjor.
Gro feirer med sin nye mann og det blir første julen på mange år at vi ikke er sammen!
Jeg tar pause fra undervisning og kommer til å skrive et innlegg her en gang i romjulen, men ellers ferie!! Vi har blitt enige om å spise ute på en av de koselige spisestedene i nabolaget som har egen juleaftenmeny. Det er ganske vanlig å gå ut på juleaften, da det er 1. juledag som feires her. Vi skal ha den for oss tradisjonelle kalkunen med fyll av kastanjer, pinjenøtter, kjøttdeig mm, på førstedag med Katerina. Jeg tror det blir koselig og andredagen er det Santa Run hvor Michelle og jeg har meldt oss på.











Forrige lørdag var det mye liv i byen, med syngende julekor, jeg traff dem inne på Santa Run huset, dansing og synging utenfor Agora med lokal dansegruppe.


syngende julekor på vei i Santa Run huset,

med julesanger fra hele Hellas,

sang og musikk,


og dansere i gang,
















Julegatene er pyntet og treet og de fine båtene er tent om kvelden. Det er jo tradisjon i Hellas å pynte en båt til jul, treet kom senere, så mange har begge deler.
båten ved Marinemuseet,

og bak moskeen,

Episkopou Chrisanthou julepyntet,

Mousouron,


treet utenfor Agora,
Både byen og vi pyter begge deler hvert år! Vi har et plasttre, det tok meg mange år å bestemme meg for å kjøpe ett, men det er helt ok faktisk.
På tirsdag var jeg innom Santa Run huset og meldte oss på, hentet julenissedraktene, nummeret,osv. og var innom julebasarene ved Agora etter å ha levert fra meg en kartong med  melkebokser utenfor Agora til Iatri tou Kosmou som laget et tre av melkebokser for trengende familier. Innen kvelden hadde treet vokst veldig!
fra Santa Run huset,

melkebokstreet på formiddagen,

og senere på dagen,









































Oppe i byparken er det juleby, med masse barn og foreldre, tog, karusell, snøslott og speiderenes julebasar.






                                     Og ved fotballstadion er det som hvert år, skøytebane.



















Fra min julegave runde knipset jeg denne vinduspynten og like før kirken her i Splantzia stengte, rakk jeg å ta et bilde, men utenfra( forbudt å fotografere inne i kirken).
Agios Nikolaos pyntet,

Special Friends julevindu,

I morges var det tradisjonell gresk julesang inne på Agora. Vanligvis går alle barna rundt og synger på juleaftens morgen. Det er spesielle sanger og hvert landsdel har egen skikk. Barna tjener noen slanter( kan bli ganske mye etterhvert) som de kjøper gaver for!!
God jul fra et Kreta med regn, snø i massevis helt ned i 700 meters høyde og problemer med båt og biltrafikk!! Les mer om gresk jul her:     http://audoymyr.blogspot.gr/2014/12/gresk-jul.html
Vi håper å komme oss en tur opp i snøen i romjulen!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.