Nyheter

Fra fjorårets opptog i Rethimno,


Vi er inne i karnevalshelgen og hele landet danser samba. Det forberedes til opptog, fester og skattejakter over alt. Her i byen skal det være fester på hvert gatehjørne. Jeg planlegger en tur på byn med Katerina og noen andre damer i kveld. Vi gjør som de fleste, kler oss ut og går rundt og ser på folk, stopper litt her og litt der. Jeg har kjøpt meg en reggie lue og så er det bare å bruke fantasien!

I morgen skal det være det de kaller skattejakt her i byen. Da er det oppmøte ved Agora, man er i bil og kjører et salgs rebusløp rundt i omegnen. Veldig populært og en veldig gammel skikk.
Paliohoras plakat,
I Rethimno, Paliohora, Kalives og Kissamos skal det være karneval. I Paliohora er opptoget i dag. Vi tenker dra til Rethimno i morgen og se på ett av landets største opptog! Det er jo flott for alle disse byene å få litt liv og inntekter i februar!!
noe av det de selger til mandag,
fra Agora,
På mandag er det Kathara Deftera rene mandag, og butikkene og Agora er fulle av denne typen mat man spiser da, uten kjøtt!! Sjømat er populært og på mandag er bare Agora åpent i noen timer på formiddagen, alle andre butikker er stengt!
typisk Rene mandag måltid,
Ellers kom et av USAs store krigsskip til Souda i går. George WH Bush skal ligge her til 3.mars, og "alle" har åpnet butikkene og kafeene sine i havna i håp om litt inntekter. Jeg trenger ikke si min mening her om dette.....

Og et mindre med 60 innvandrere muligens fra Pakistan. De er foreløpig innkvartert i en idrettshall, men sannsynligheten for at deres reise mot Europa slutter her, er stor. Er de ikke fra land i krig, blir de sendt hjem. Mange triste sjebner her...



Byen har også besøk av elever fra den kypriotiske byen Pafos som er vennskapsby med Hania.





Byen får nye røde søppelcontainere for tøy. Dvs at det skal være for utslitt stoff, ikke brukbare klær, lakner osv. for resirkulering. i mars kommer disse opp rundt omkring. Vi har jo grønne for restavfall, blå for aluminium, plast og metall, og gule for glass.

nye søppelcontainere,
Stadig vekk figurerer greske strender høyt oppe på diverse lister og Kretas strender er alltid med. Sist leste jeg om Sougia blant verdens beste. Helt enig! Nye lister gjelder små bryggerier og her kommer det nye kretensk/norske samarbeidet Solo høyt oppe på en amerikansk liste!! Jeg har skrevet om dette ølet før her i bloggen min, veldig artig synes at jeg at de gjør det så godt utenfor Europas grenser!!
spennende samarbeid om godt øl,
Ellers pusses det opp overalt her i Gamlebyen og jeg tror det blir fint til sommeren. Sånn ser fasaden nede i havna ut om dagen.

Vi nyter bra vær, varm luft og sol om dagen og gleder oss over langhelgen. I alle butikker jeg var i i dag, sa de: Ha en god langhelg. καλό τρίμερο (kalo trimero, god tredager).
Vi snakkes, fortsatt god helg!!



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Nyheter

Aprilsøndag i havna

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag