Siste nytt


Fint med utekino,
Hei igjen, det er augusthelg med varme og folk overalt. Fergene har vært forsinket de siste dagene, pga veldig mye folk og mange biler. Fergene er helt fulle og Aten tømmes nesten for folk. Vi har lite vind og tempereaturen stiger stadig, men ingen hetebølge som andre steder i Europa heldigvis. Hvis du befinner deg her, eller et annet sted med veldig varme, så lesgjerne dette innlegget mitt: http://audoymyr.blogspot.no/2015/08/rad-og-vink-i-varmen.html
 Andre lokale nyheter er at det er forbudt å parkere nede i havneområdet og at kontrakten om å la en hotellkjede ta over univeritetes bygninger oppe på Kastelli høyden i Hania ser ut til å bli skrevet under av de øverste lederne. De vil tjene penger på bygningene som er av historisk betydning for byen men som i øyeblikket er enten okkupert av gruppen Rosa Nera, eller ubrukt. Byens borgere reagerer på dette og diskusjonen har rast i måneder nå. Ikke flere hotell,ikke flere statlige bygg som går over til utenlandsk hender forlanger folket. Underskriftskampanjer og protester har ikke hjulpet hittil. Dere som har vært med på byvandringer, vet hvilke bygg jeg snakker om.
Stadig vekk leser vi om drukningulykker og jeg legger merke til hvor lite turister bryr som om regler og sunn fornuft når de er på ferie. Jeg ser at et rødt flagg ikke stopper en del fra å legge på svøm. Trist at det ender i drukninger og at en dag på stranda blir en tragedie.
Selv har jeg slappet av og kost meg de siste dagene.Jeg var på utekino på fredag og så en fin film med Dianne Keaton, Hampstead. Veldig fin film, og deilig som alltid å sitte ute på kino med øl og pop corn. De var ganske mange der og en god del utlendinger. Får du sjansen, så gå på utekino. Vi har to her i byen, Attikon, der jeg var,og den kommunale i byparken.
fin utekino,


utenfor kinoen,




Late dager med bading i Koum Kapi sammen med lokale og feriegjester fra alle land, (dette er måneden da "alle" får badet i sjøen, eller τα μπάνια του λαού ,ta bania tou laou, som grekerne sier, fellesferie kaller vi det!) kveldsbading med hundene, og middag på The Well of the Turk med familien.





fullt av badesko i trappen,

den gode advokadosalaten,

























En byvandring med et nygift amerikansk par hadde jeg også i går. De var unge og ivrige etter å lære mye historie på sin rundtur i Hellas. Typisk med tre dager her, to på Santorini og to i Aten osv. De er på kulturreise, og hvis de rekker et bad, er de glade.
De hørte på min anbefaling og spiste også på samme restaurant.
dagens morgenbad i Koum Kapi,

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Nyheter

Aprilsøndag i havna

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag