Nyheter

Aten forrige søndag,
Vinterolympiaden 2018 er offisielt i gang, jeg ser reprise på åpningen på Eurosport. Det gjør nok mange av dere også. Jeg er jo vokst opp med vintersport og er naturligvis spent på å følge med. Jorgos har lært seg å like hopp og skiskyting, langrenn synes han at er kjedelig. Hellas har med noen skiløpere, du bør ikke bli overrasket, Hellas har mye snø i alle fjellene og mange alpinsentere. Jeg leser at to av dem er slalåmkjørere, og to langrennsløpere.
den greske troppen,
To er medlemmer av EOS, Hellas turistforening, som jeg også er medlem av. De driver jo med fjellski, offpist, telemark ikke vet jeg hva det kalles i Norge og konkurrerer hele vinteren. De blir støttet av klubbene sine, og har selvsagt egne utlegg, men de er med for sporten og gleden!
det viktigste er å delta!
Sunt i disse dopingtider. Jeg har sett Uppdrag Gransking. Men jeg gleder meg til å følge med på hopp og skiskytingsheltene mine jeg da, menn og kvinner! Topp at Norge fikk medaljer med nye talenter som ikke hadde medaljepress på seg! Gratulerer Marte, Johan og Robert, og selvsagt
Marit.
Her granskes en skandale om det store Norvartis, sveitsisk gigant innen medisin, som skal ha bestukket greske politikere til å sette opp prisene på deres produkter for å tjene millioner. Det er jo stor konkurranse innen for medisin og det er ikke bare sjokkerende, men også usigelig trist at prisene blir satt opp i et fattig land, hvor syke mennesker blir brukt for at rike skal bli rikere!! 

Novartis skandalen er fra 2009-10 sies det. Du kan lese mer her:
http://greece.greekreporter.com/2018/02/07/novartis-scandal-rocks-greece/
Der man diskuterter meetoo og norske partiers misbruk av unge kvinner og menn, er det skandale på et annet plan her i landet.
Makedonia navnekrisen, førte til en demonstrasjon i Aten forrige søndag, hvor det sies at ca. 500.000 var møtt frem. De kom fra hele landet, og diskusjonene går høylytt om saken. Jeg har skrevet om dette før i tidligere innlegg. Men det som har satt sinnene mest i kok, vet du hva det er? At den aldrene Theodorakis uttalte seg, fra rullestolen foran de fremmøtte, med ord folket ikke likte.
Theodorakis ankommer i bil, og blir løftet over i rullestol,
Det blir fascistisk, ytre høyre, sier folk om denne kjempen av en kunstner som har kjempet mot farsistene under juntatiden,  får Hrisi Avgi, det flotte nynazistpartiet til klappe for han som ble torturert av deres besteforeldre. Sann historie. For og i mot Theodorakis. Han er over 90 år, og for et fritt Hellas som han alltid var, men han  har hoppet som en hare fra venstre til høyre i politikken og til og med vært representant for høyrepartiet Nea Dimokratia en periode, og folk er litt frustrerte. Hva har han som er musiker med å uttale seg?? Selve saken er meget betent, MEN politikerne de to landene blir nok enige om et navn. Dessuten er FN involvert. Folk kan demonstrere, men det blir litt for voldsomt for de fleste.
Tsipras er nøytral og prøver å roe gemyttene. Les om dette i tidligere innlegg, eller på nettet. Balkan er som en kokende gryte, alltid uro, eldgamle tvister landene i mellom som ingen glemmer. I 25 år har denne navnesaken pågått,  25 år!!
Tyrkia truer igjen med å ta tilbake de stenete holmene Imia, som ligger i grenseland i sjøen mellom Hellas og Tyrkia.
Imia
Disse øyene ble gitt til
Hellas av Italierne da de frigjorde øyene etter krigen i 1947. Et par unge grekere gikk i land og plantet det greske flagget, da kom tyrkiske greske militære skip og gikk i land og truet tok ned det greske flagget.
 Det var en stor krise fra desember  til 31.januar1996, da et gresk helikopter med tre militære ble skutt ned og ble drept. Tyrkiske militære gikk i land og plantet det tyrkiske flagget. Det var virkelig like før det ble krig. Etter politiske samtaler og innblanding av USA, ble det enighet, og øyene forble greske. 
Nå terger de grekerne igjen med å ta over Imia:
 https://en.wikipedia.org/wiki/Imia/Kardak
Det ser ut som det er gamle krisers tid. Mine barn er blitt voksne i mens.
Jeg hører at Erdogan sier at hvis en greker prøver å gå i land, skal de brekke både armer og ben på dem. Utrolig hva man kan lage konflikter av. Denne gangen håper vi det koker bort uten ofre.
Erdogan er det hele tatt på krigsstien om dagen med bombinger av kurdisk del av Syria. Så tragisk og unødvendig.

Tilslutt, jeg er veldig takknemlig for all støtte, alle positive tilbakemeldinger fra så mange av dere. MEN, jeg er ikke noe turistkontor, og denne uken har jeg fått 10 meldinger med spørsmål om øya, Hania og annet. Jeg svarer på så mange jeg kan MEN, jeg kan ikke påta meg å anbefale hotell, steder å reise, hvor man skal handle, hva temperaturen er i en hver måned av året. Jeg skriver hele tiden om alt dette. Søk på Google etter det du vil vite svaret på, og skriv navnet mitt etterpå, så får du opp mine innlegg om emne. Det blir litt vel mye for meg, og vi er i begynnelsen av februar bare. Beklager, men jeg ønsker ikke å være et turistkontor. Spørsmål om hvor man kjøper spesielle ting i byen, ord dere ikke forstår på produkter eller greskundervisning osv. er helt ok. Håper at dere forstår.
I morgen er det karneval i Souda fra klokka 14. Neste søndag i resten av byene og landsbyene.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Småprat

Spilia

Nyheter

Hjemme igjen.

Kathara Deftera i Nea Hora

Hippiene på Matala stranda.

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.